“Historie Brzechwy do kwadratu” to projekt zgłoszony do programu edukacyjnego „Liga Naukowa z Lotosem – Zdolni z Czechowic Dziedzic. Gminy z zapałem”.. Program ten jest wspólnym przedsięwzięciem gminy Czechowice - Dziedzice reprezentowanej przez Zespół Obsługi Placówek Oświatowych w Czechowicach - Dziedzicach oraz grupy LOTOS S.A., będącej jego partnerem finansowym. Głównym celem projektu jest zainteresowanie sylwetką i twórczością patrona szkoły. Dokonanie przekładu intersemiotycznego za pomocą m.in. gry Minecraft. Zainteresowanie szerszego grona za pomocą social mediów i nowoczesnych metod przekazu jakimi są blog oraz TikTok.
Nasz projekt miał kilka celów było nimi:
Rozwijanie kreatywności i poszerzanie umiejętności odczytywania tekstów kultury.
Zapoznanie z biografią i utworami Jana Brzechwy.
Poruszanie problematyki związanej z szeroko rozumianymi środkami masowego przekazu.
Tworzenie przez nas własnych publikacji.
Przygotowywanie adaptacji wiersza za pomocą możliwości gamingowychMinecrafta.
Tworzenie scenopisu, informacji, scenki rodzajowej, a także jak się szybko okazało- recenzji!
Zaangażowanie szerszego grona odbiorców i dzięki temu dotarcie do nich z informacjami dotyczącymi patrona szkoły.
W pierwszej fazie projektu zapoznaliśmy się z social-mediami funkcjonującymi obecnie w przestrzeni bliskiej nam. Skupiliśmy się tutaj nie tyle na samych trendach, co na możliwościach, jakie daje nam dotarcie dzięki nim do szerszego grona- nie tylko naszych kolegów, ale jak się okazało również osób niezwiązanych ze szkołą... Niektóre z naszych filmów obejrzało blisko pół tysiąca osób- to sporo jak na adaptacje wierszy.
Nasza praca wymagała badawczego przyjrzenia się tekstom
pisanym przez Jana Brzechwę oraz zapoznania się dokładnie z jego
życiorysem. Oczywiście szukaliśmy również elementów clikcabitowych- ale wynikało to z dobrego przygotowania do prowadzenia social mediów. Ponad to nie tylko wykonywaliśmy TikToki z naszym patronem, ale również gazetki, które miały na celu przybliżenie jego sylwetki tym z uczniów, którzy są mniej scyfryzowani.
Podsumowaniem naszych działań w tej kwestii był Quiz wiedzy o patronie
naszej szkoły zorganizowany w ramach Między narodowego Dnia Poezji-
którego byliśmy współorganizatorami.
W opozycji do dzieł Brzechwy- na których głównie się skupialiśmy i o których jeszcze kilka słów powiemy- przeczytaliśmy książki inspirowane grą Minecraft.
Każdą książkę zrecenzowaliśmy. Co chcieliśmy przez to osiągnąć? Przede
wszystkim przyczynić się do popularyzacji czytelnictwa. Nie wszyscy są
fanami książek tak jak my... To niestety fakt. Ale duża część osób
interesuje się modnym dziś Minecraftem-
dlatego wybraliśmy go jako nasze narzędzie do przekazywania innym
tekstów literackich... Idealną formą wydaje się więc zaproszenie do
czytania tekstów Minecraftowych... Liczymy też
na to, że po przeczytaniu jednej takiej książki uczniowie sięgną po
następną i następną i następną- a to już prosta droga do zostania porządnym molem książkowym.
W naszym projekcie zajmowaliśmy się kilkoma ważnymi
aspektami jednocześnie, poza pogłębieniem naszych wiadomości i
umiejętności wyznaczyliśmy sobie kilka celów:
-wykonanie adaptacji wierszy
-napisanie recenzji
-stworzenie bardzo dokładnego odwzorowania Akademii pana Kleksa
-współorganizacja Międzynarodowego Dnia Poezji
-przeprowadzenie dla czwartoklasistów lekcji o “Akademii pana Kleksa”
Przy planowaniu naszych działań zawsze zastanawialiśmy się nad ich wpływem na szkolną społeczność. Wymagało to od nas nie lada wysiłku. Szczególnie, że mierzyliśmy się z dwoma sposobami dzielenia się ze społecznością efektami naszych działań w realnym życiu i on-line.
Gdybyśmy mieli krótko opisać pracę nad adaptacją wiersza wyglądałaby ona w ten sposób:
1) Wybieramy wiersz.
2) Zastanawiamy się nad głównymi bohaterami i otoczeniem.
3) Opracowujemy scenografię.
4) Do kolejnych wersów wiersza dopasowujemy obrazy - możemy nazwać to fachowo scenopisem :)
5) Nagrywamy powyższe.
6) Montujemy filmik.
7) Nagrywamy głos- często jest od dogrywany do gotowego filmiku.
8) Dokonujemy montażu głosu z filmem.
9) Adaptacja przechodzi przez zatwierdzenie.
10) Jeśli wymaga korekty- to tutaj jest na nią czas, a jeśli nie- to wrzucamy do sieci :)
Czasem i to nie jest wszystkim... Widzieli Państwo nasze
pierwsze adaptacje? Został w nich wyciszony głos... I musieliśmy robić
wszystko od nowa.
Akademia
pana Kleksa to fragment naszego projektu, który zajął nam najwięcej
czasu i wymagał bardzo ścisłej pracy z tekstem. Bardzo dokładne
odwzorowanie budynku i jego otoczenia, to przede wszystkim ciągłe
wracanie do oryginału i wertowanie tekstu. Kolejnym problemem były
rozwiązania systemowe. Rozplanowanie budynku- to jedno, ale
przeniesienie pomysłów autora do świata gry- to coś zupełnie innego.
Wiele rzeczy udało nami się rozgryźć dzięki naszym umiejętnościom
kodowania, ale były też takie, które wymagały od nas kreatywnego
podejścia... Bo o ile oranżadę kapiącą z pryszniców można łatwo zastąpić
pomarańczową lawą, która jest wpisana w grę, o tyle piwnica wypełniona
balonami unoszącymi się pod sufitem- to już większy problem... Jednym z
naszych rozwiązań było pokolorowanie owiec i zastosowanie komendy
latania- ale latające owce imitujące kolorowe balony stanowczo nie były
zadowalającym rozwiązaniem.
Chcieliśmy, żeby nasza akademia mogła być inspiracją i tak się stało, ale o tym za chwilę....
Dużym wyzwaniem związanym z akademią było przeprowadzenie
dwóch lekcji przed uczniami klasy 4- tym bardziej, że wiedzieliśmy
jakimi fanami Minecrafta są.
Naszymi celami podczas lekcji było:
-przybliżyć im sylwetkę patrona szkoły,
- przypomnieć najistotniejsze wiadomości o lekturze "Akademia pana Kleksa" i sprawdzić ich stan wiedzy,
-pokazać, że czytanie, to świetny sposób na rozwijanie swojej wyobraźni i kreatywności,
-udowodnić, że Minecraft może służyć nie tylko samej grze, ale może być wspaniałym narzędziem do pogłębienia naszej wiedzy i wykonania wartościowych wizualizacji,
-pokazać, że czasami żmudna i trudna praca z tekstem potrafi przynieść fantastyczne wyniki!
To wszystko udało się nam zrealizować ! Zadania, które przygotowaliśmy okazały się fantastyczną zabawą, a quiz
który wymyśliliśmy stał się doskonałym sposobem na powtórzenie
informacji. Byliśmy też nieźle zaskoczeni stanem ich wiedzy- rozliczali
nas z każdego detalu akademii. Dobrze, że porządnie się przygotowaliśmy i
bardzo dokładnie odwzorowaliśmy nakreślony przez Brzechwę budynek... Bo
rozliczyli nas nawet z dziupli w drzewie! Lekcja okazała się wspaniałą
przygodą, podczas której udało nam się namówić młodszych kolegów, nie
tylko do dokładnego czytania książek, ale też do pracy z tekstem za pomocaMinecrafta! Wiemy, że powstało kilka grup, które zamiast skupiać się na standardowej grze- tworzą wspaniałe odwzorowania m.in. zamku Ker Paravel z Opowieści z Narnii- a to oznacza, że udało nam się całkiem sporą grupę ludzi przekonać do pracy z tekstem!
Dużym
zainteresowaniem cieszył się również współorganizowany przez nas
Międzynarodowy Dzień Poezji. W jego ramach zostały przygotowane gazetki o
Brzechwie i TikToki dotyczące ciekawostek z
jego życia, biblioteczny kącik Brzechwy, konkurs wiedzy o patronie, gra
terenowa w poszukiwaniu wierszy Brzechwy. Utworzyliśmy miejsca, gdzie
uczniowie mogli wypowiedzieć się na tematy dotyczące naszego patrona i
poezji, odbył się konkurs na adaptację wierszy naszego patrona, a także Wielka Parada Postaci z Wierzy Brzechwy. Bardzo
cieszymy się, że akcja cieszyła się tak wielkim odzewem! Wspaniale było
widzieć osoby poprzebierane za postacie z wierszy- tym bardziej, że nie
do końca wiedzieliśmy, czy uczniowie dadzą się namówić na taką formę!
Quiz wykazał, że nasze działania nie poszły na marne i duża grupa osób
świetnie poradziła sobie z pytaniami dotyczącymi naszego patrona
–ostatecznie wyłoniliśmy dwóch zwycięzców, którzy odpowiedzieli
poprawnie na ponad 90% pytań!
Podsumowując naszą pracę: Udało nam się prowadzić bloga i Tik Toka
dotyczącego Brzechwy oraz naszych adaptacji jego dzieł- które cieszyły
się sporym zainteresowaniem! Wykonaliśmy liczne adaptacje wierszy
Brzechwy, stworzyliśmy Akademię pana Kleksa w wersji Minecraftowej,
przeprowadziliśmy lekcję, współorganizowaliśmy Międzynarodowy Dzień
Poezji, pisaliśmy recenzje książek i tworzyliśmy gazetki tematyczne
dotyczące naszego projektu.
Udało
nam się zrealizować wszystkie postawione sobie cele, a nawet zrobić
więcej... Ale przede wszystkim podczas projektu nauczyliśmy się:
-kreatywności,
-pracy w grupie,
-zarządzania czasem,
-rozwijania swoich umiejętności
Cieszymy
się, że w naszym mieście pojawiają się takie inicjatywy, które
wspierają rozwój młodych ludzi i pozwalają wykorzystywać ich
zainteresowania do celów edukacyjnych. Dzięki takim projektom łączy się
nowoczesne narzędzia TIKowe z tradycyjnymi celami jakimi jest rozwój czytelnictwa!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz